Overslaan en naar de inhoud gaan

Tips voor maatschappelijke organisaties

Enkele tips afkomstig uit de workshop Zaken voor Zaken, dé voorbereiding voor maatschappelijke organisaties op deelname aan de beursvloer. Bedenk hierbij dat maatschappelijke organisaties en bedrijven gelijkwaardige zakenpartners zijn!

Maak het ‘sexy’!

U hoeft geen hippe, flitsende organisatie te zijn om indruk te maken op bedrijven. Het gaat erom dat u uw boodschap aantrekkelijk verpakt. Een kerstdiner voor dementerende ouderen maakt indruk als u duidelijk maakt hoeveel het voor de bewoners, hun partners en het personeel betekent. De sfeer van kerstliederen, samen genieten, kaarslicht… Het is de kunst om een verhaal te vertellen!

De eerste indruk telt...

Sommige maatschappelijke organisaties hebben moeite zich te presenteren als een gelijkwaardige partner. U wilt toch iets van een bedrijf? Maar u komt zeker ook iets brengen! Bedenk dat uw grootste toegevoegde waarde voor een bedrijf uw passie en betrokkenheid is bij het doel waarvoor u zich inzet.

Kort, krachtig en concreet

Formuleer kort en krachtig wie U (organisatie) bent en geef heel concreet aan wat uw wens is. U wilt immers de beperkte tijd zo efficiënt mogelijk benutten door zoveel mogelijk bedrijven te spreken.

Geven en nemen

Houd tijdens gesprekken met het bedrijf in de gaten of de door u beoogde resultaten niet te veel in het gedrang komen. Onderhandelen is geven en nemen. Het is niet realistisch om van een bedrijf te verwachten dat zij zonder meer akkoord gaan met al uw voorstellen. Een bedrijf zal ongetwijfeld met tegenvoorstellen of nieuwe ideeën komen. Schrik daar niet van. Het inbrengen van ideeën is iets anders dan het sturen van de plannen. Bij het ‘onderhandelen’ gaat het uiteindelijk maar om één ding: houdt u een plan over waar u achter staat? Doe geen toezeggingen als u ook maar een beetje twijfelt. U kunt gerust om bedenktijd vragen om hun ideeën te laten bezinken en het intern te bespreken.

Inspiratie

Als u inspiratie wilt opdoen over de verschillende mogelijkheden waarop bedrijven met uw organisatie kunnen samenwerken, surf dan eens rond op de volgende websites:

Knelpunten in kaart

Als u meer inzicht wilt hebben in de knelpunten en succesfactoren van uw organisatie, ga dan naar www.movisie.nl en bestel het spel “De Vier Windstreken”. Waar zijn we goed in? Waar zitten onze kwaliteiten? Wat kan beter? Wat zijn kansen en wat zijn bedreigingen voor onze organisatie? Door het spelen van “De Vier Windstreken” ziet u hoe uw organisatie ervoor staat en wat u kunt verbeteren. Het spel helpt bovendien om prioriteiten te stellen en het onderling eens te worden over een plan van aanpak.

Just Share It

Bent u benieuwd hoe bedrijven opereren als ze samenwerking zoeken met
maatschappelijke organisaties? Neem dan eens een kijkje op www.justshareit.nl en download het stappenplan “Just Share It: geef je kennis een goed doel”. Deze handleiding is speciaal ontwikkeld voor werknemers van bedrijven die hun kennis willen inzetten voor een maatschappelijk doel.

Vier het succes!

Om de inzet van het bedrijf te honoreren is het leuk om letterlijk samen een feestje te vieren. Organiseer bijvoorbeeld een borrel, een feest of een etentje samen met alle betrokkenen. Zo zet u het bedrijf en de betrokken medewerkers extra in het zonnetje en kweekt u animo voor een eventueel vervolgproject. 

Of toch een gedegen handleiding

Wilt u zelf aan de slag, dan kan de volgende handleiding u van dienst zijn. 'Zakendoen met bedrijven: een goede business' is door Movisie ontwikkeld om maatschappelijke organisaties stapsgewijs voor te bereiden op hun samenwerking met bedrijven. Bron: MOVISIE, Utrecht, versie juni 2009